בניית בית מעוצב
ראשי » 5 טיפים לבניית בית

5 טיפים לבניית בית

בניית בית היא לא דבר שבשגרה ויותר מכך, ההחלטות שתקבלו היום, ישליכו הן על תהליך הבנייה עצמה והן על תנאי המגורים והאפשרויות שהבית יאפשר לכם.

תכנון נכון, בחירת בעלי מקצוע מומלצים ומחשבה על העתיד הם היסודות בבנייה מוצלחת של בית חדש. לפניכם 5 טיפים שיעזרו לכם להגשים את החלום וחשוב מכך – לעשות את זה בדרך הנכונה.

איתור אדריכל מומלץ

בבניית בתים, השלב הראשוני הוא לאתר את מי שיעזור לכם להגשים את המטרה וירכז תחתיו את כל המטלות – החל מהשלב התכנוני ולעתים קרובות אפילו וחלקים נרחבים מהביצוע עצמו.

כאן נכנס לתמונה האדריכל. בחירה באדריכל מקצועי הוא הצעד הראשון להבטיח עצמכם שאתם בדרך הנכונה להגשים את מטרותיכם. באופן כללי, מומלץ לבחור באדריכל שמתמצא בבניית בתים פרטיים מהסוג שאתם עומדים לבנות. מעבר לכך, כדאי לשקול להעסיק דווקא אדריכל שכבר הרים כמה פרויקטים בעיר המגורים שלכם משום שהדבר עשוי לעזור לכם בקידום התכניות בעירייה (הרבה יותר נוח ויעיל לפנות לאנשים שמכירים).

בנוסף לכל מה שנאמר, אין לוותר לעולם על חוות דעת של לקוחות קודמים – רצוי עם פרויקטים דומים לשלכם. תוכלו לקבל מידע נוסף על הדרכים הנכונות לאיתור אדריכל מומלץ בכתבה הבאה.

בית מעוצב

שמירה על מסגרת תקציבית

אפשר לומר דברים רבים על בניית בית חדש אך עם נתונים לא ניתן להתווכח. אחד הנתונים העגומים מתייחסים דווקא לחריגה מהמסגרת התקציבית שתוכננה מראש שלעתים יכולה להגיע ל-50% ויותר.

נתון עגום נוסף מתייחס דווקא ליחסים הזוגיים בעת בניית בית חדש וסכסוכים (לעתים קשים מאוד) הם לא דבר נדיר לצערנו. אז איך שומרים על מסגרת תקציבית בעת בניית בית חדש?

התשובה מורכבת משני חלקים. החלק הראשון מתייחס לאדריכל או למעצב הפנים שתבחרו. זכרו שלא חכמה לעשות דברים יפים – החכמה הגדולה היא לעשות אותם תחת אילוצים. בחרו באדריכל שמבין את המגבלות הללו ועושה שימוש בדרכים יצירתיות על מנת לפתור אותן.

החלק השני מתייחס להתנהגות ולתכנון שלכם לפני ובזמן הבנייה. בניית בית חדש מעוררת הרבה התרגשות ורגשות. מאוד קל להתפתות ולהשקיע עוד ועוד עד שלבסוף מגלים שההשקעה היתה הרבה יותר ממה שתוכנן תחילה. איך פותרים את זה? ראשית חשבו מהו התקציב. לאחר מכן – הורידו 15% מהסכום שהתקבל. זה בדיוק יהיה הסכום שאתו תתחילו את הבנייה. תרצו או לא – החריגות כבר יביאו אתכם לסכום הראשוני שחשבתם עליו. מעבר לכך, השיטה הזאת תאפשר לכם הרבה יותר גמישות בהמשך.

מחשבה מעשית

דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון היא מחשבה מעשית. זכרו שאין גבול ליופי ולא תמיד הדבר היקר ביותר הוא גם השימושי ביותר עבורכם ולאו דווקא מתאים לכם. דברים יפים לא חייבים להיות הכי יקרים ומעט עבודה בדמות הכרת האפשרויות וסקר שוק, יכולה לחסוך לכם כסף רב. בניית בית היא מילה גדולה לספר רב של מרכיבים וניתוח והבנה של כל מרכיב שכזה תבטיח לכם תמורה מאוד גבוהה לכספכם דבר שניתן לראות באופן הטוב ביותר בכתבה שעוסקת בבחירת שיש למטבח.

במידה שאתם רוצים ליהנות מהבית לאורך זמן, מחשבה מעשית היא זו שצריכה להנחות אתכם ומעבר לשימושיות ולעלות מול תועלת, נסו לחשוב במושגים של איך הבית משרת אותנו מבחינה תכנונית והאם התכנון הזה יהיה טוב גם לעוד מספר שנים.

האם אתם זקוקים למפקח בנייה?

לעתים קרובות, הימצאותו של מפקח בנייה יכולה להבטיח את איכות הבנייה ועמידה ביעדים שהוגדרו. זה לא אומר שתמיד חייבים אחד כזה אך במקרים שבהם אתם מעוניינים שמישהו מטעמכם יפקח על הקבלן ויוודא שהכל נעשה לפי נהלי העבודה המקובלים והתקנים, מפקח בנייה יהיה זה שיוכל לבצע את המטלה באופן הטוב ביותר.

אתם עשויים לשאול את עצמכם מדוע צריך מפקח בנייה שהרי הקבלן והאדריכל ששכרנו אמורים לדאוג לאינטרסים שלכם. התשובה היא שהאדריכל אינו אמור לפקח על הבנייה בשטח – זה פשוט לא מתוקף תפקידו ואילו הקבלן אכן אמור לעשות את זה אבל אם כל הקבלנים ובעלי המקצוע היו עובדים לפי הספר, כנראה שלא היו ליקויי בנייה – בפועל ישנם המון ליקויי בנייה בבתים רבים, ליקויים שנובעים מחיפוף, שיקולים כלכליים של הקבלן ועוד גורמים שמפקח הבנייה יכול למנוע.

ניסוח חוזה ברור

לבסוף – או נכון יותר – לפני שמתחילים בבנייה, נסחו חוזה ברור אל מול בעלי המקצוע ונותני השירותים השונים. חוזה זה צריך לכלול את כל הפרטים שנראים לכם רלבנטיים ובפרט, עליכם לוודא שקיימת התייחסות למהות העבודה או השירות, זמן ביצוע, קנסות במידה שישנם איחורים, מועדי תשלום (ביחס להתקדמות) וכו'. לעתים כדאי לשקול ניסוח של חוזה כזה על ידי עורך דין שמתמחה בכך.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך