תכנית הנדסית
ראשי » פעם אחת ולתמיד – מה ההבדל בין אדריכל לבין מעצב פנים

פעם אחת ולתמיד – מה ההבדל בין אדריכל לבין מעצב פנים

כיאה למצבים בהם אנו לא ממש מבינים, עולות שאלות וסוגיות רבות וכשזה מגיע לעולם הבנייה והשיפוצים, מאוד קל ללכת לאיבוד. שאלות כגון מיהו אדריכל, מה ההבדל בין מעצב פנים לאדריכל פנים ואיפה נכנס לכל הסיפור הזה מהנדס בניין עולות כמעט בכל רגע נתון.

נשאלת השאלה האם יש הבדל בין מעצב פנים לבין אדריכל ו/או מהנדס בניין? התשובה היא בהחלט כן! מעבר לכך, אתם חייבים להכיר את ההבדלים האלה על מנת שתוכלו לבחור בבעל המקצוע המתאים – כזה שיספק לכם את השירות הטוב ביותר ואם אפשר, במחיר זול עוד יותר (כן – זה אפשרי…).

מיהו אדריכל?

לעתים קרובות נוהגים לבלבל בין אדריכל לבין מעצב פנים אבל בפועל מדובר בשני מקצועות שונים בתכלית עם מעט נגיעות חופפות.

מסלול לימודי אדריכל

אדריכל המכונה בעגה הלועזית גם ארכיטקט הוא כל מי שעבר בהצלחה את מסלול הלימודים המפרך שנמשך 5 שנים, הספיק לעבור תקופת התמחות ולאחר מכן עבר בהצלחה את ממחן ההסמכה. מעבר לכל אלה חשוב לדעת שעל מנת שאדם יוכל לקרוא לעצמו אדריכל, עליו לעבור את כל המסלול שתיארנו ואף להיות רשום בפנקס האדריכלים והמהנדסים.

לימודי אדריכלות כוללים מגוון רחב מאוד של תחומים כגון חשמל, אינסטלציה, תכנון, הנדסה ועיצוב ונכון לכתיבת שורות אלה, קיימים בישראל רק 5 מוסדות לימוד מוכרים לאדריכלות.

מהן סמכויות האדריכל

כפי שבוודאי הסקתם מתהליך ההכשרה, סמכויות האדריכל מגוונות ויש שיגידו שהן המגוונות ביותר מבין כל השלושה (מעצב פנים, אדריכל ומהנדס).

בפועל, האדריכל רשאי לתכנן בתים ואף לנהל את תהליך הבנייה כולו. אתם בוודאי תוהים שלשם התפקיד הזה יש קבלן ואתם צודקים אך תארו לעצמכם סמכות עליונה יותר – זה בדיוק תפקידו וסמכויותיו של האדריכל. לא תופתעו לשמוע עם כן שמפקחי בניין רבים הם למעשה אדריכלים…

ישנם אדריכלים עם סוגי התמחויות שונות כגון נוף, כבישים, תכנון ערים ועוד אך מן הסתם, בכתבה זאת אנו מתכוונים לאדריכלי בניין. אנו ממליצים לקרוא את המדריך לבחירת אדריכל שפורסם באתר.

מעצב פנים

מעצב פנים מתמחה בעיצוב של פנים המבנה. זה יכול להיות עיצוב משרד או עיצוב של בית אך לא רק. רוצים את הבית המעוצב והעדכני ביותר בשכונה? קחו מעצב פנים מוכשר ומומלץ.

מסלול ההסמכה של מעצב פנים

קיים שוני מהותי בין אדריכל לבין מעצב פנים אם כי בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי תפיסתי בכל הקשור ללימודי עיצוב פנים ואם בעבר מדובר היה בקורסים כלליים, היום ניתן ללמוד עיצוב פנים במסגרת תואר ראשון.

מדובר בתואר לכל דבר ועניין שמצריך יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. רוצים לדעת מהו לדעתי מעצב פנים טוב? כזה שיודע לקחת את החלק האמנותי שבו ולשלב אותו עם החלק הרציונלי באופן הכי טוב ויעיל.

מהן סמכויות מעצב הפנים?

מעצבי פנים רבים אחראים על ניהול שיפוץ יסודי של דירות ובתים וכמובן לעיצוב הסופי – החל מבחירת חומרי הגלם ועד לניהול בעלי המקצוע השונים.

אם אתם קצת מבולבלים ותוהים מה בעצם ההבדל ביחס לאדריכל, התשובה מאוד פשוטה. בעוד אדריכל מחזיק בידע רחב יותר בכל הקשור לתכנון, בנייה, תשתיות חשמל ומים וכיוצר בזה, מעצב פנים ממוקד יותר בעיצוב פנים לרבות תכנון של שיפוצים שאינם קשורים לתשתיות הבית. מעבר לכך, מעצב פנים לא ינהל פרויקט בנייה גדול – כזה שאדריכל יכול על פי חוק.

אדריכל פנים

אדריכל פנים הינו מושג שנולד בשנים האחרונות, אינני יודע מדוע והיכן אך נספר לכם בקצרה שמי שטוען לתואר הזה חייב להיות אדריכל רשום על פי חוק. אם מדובר במעצב פנים שהחליט לשדרג את התואר שלו, כדאי שתדעו שמדובר בהטעיה צרכנית שגובלת בפלילים (אם לא יותר מכך).

לפי דעתי, אם נתקלתם באדריכל פנים שאינו מחזיק בתעודת אדריכל ושאינו רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, קחו את עצמכם ובחרו בעל מקצוע אחר – רצוי הרבה יותר אמין ואחראי.

מהנדס בניין

הנדסת מבנים מקנה לבעל התואר את הזכות והיכולת לתכנן מבנים בסדרי גודל שונים. בניגוד לאדריכל, מדובר כאן על מחקר ותכנון של יסודות המבנה ותכנון הבנייה והחומרים כך שיעמוד בתקנים הנדרשים.

מעבר לכך, המהנדס אחראי על תכניות הבניין ופיקוח על עמידה בהן.

לאלה שמעוניינים למצוא מידע נוסף אודות הסמכויות השונות של בעלי התפקידים, תוכלו לעשות זאת באתר אדריכלות ובנייה בישראל.

אז מה טוב יותר עבורכם ובמי אתם צריכים לבחור?

אין לכך תשובה חד משמעית מאחר שכל בעלי התפקידים שתוארו טובים לצורך ביצוע המשימה שלשמה הם נשכרים. מעוניינים לעצב את הבית כך שיהיה עדכני ואופנתי – בחרו במעצב פנים שינהל את השיפוץ או את תהליך הגמר בבית החדש.

צריכים לתכנן בית חדש לרבות תכניות הנדסיות ושירות פיקוח מקצועי – אתם זקוקים לאדריכל שיחבר את כל הקצוות יחד (כולל את המהנדס).

בנוסף, לעתים קרובות תוכלו לחסוך בעלויות על ידי העסקת האדם המתאים ביותר לתפקיד. למה אני מתכוון, דיי פשוט. צריכים לבצע שיפוץ? מדוע לבחור באדריכל? ישנם מעצבי פנים שיספקו לכם תמורה הרבה יותר טובה בפחות כסף. צריכים אדריכל לניהול ותכנון של בניית בית? לכו על אדריכל שיש לו נגיעה לעיצוב פנים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך